Sakura Wars: Egy műfajokon átívelő sikertörténet

Sakura Wars: Egy műfajokon átívelő sikertörténet

Egy klasszikus, kevésbé ismert játéksorozat bemutatója a weeb.hu olvasói számára.

Szerző: Kósa Milán Zoltán2025. augusztus 10. 14:20

Bevezetés

Ez az első cikkem, ami egy külön rovatot fog elindítani ezen az oldalon nem másról fog szólni, mint a kultikus Japán játéksorozatról, a Sakura Wars-ról (japán nevén サクラ大戦, Sakura Taisen) magyar nevén pedig Sakura háborúja. Igen, jól látjátok: van magyar neve, hiszen Magyarországon a 2000-es évek közepén az AXN sugározta a játék animés adaptációját szerény kis hazánkban. De ma nem a sorozatról, hanem a játék 1. részéről kizárólag (kis említésekkel a későbbi részeket illetően) szeretnék nagyvonalakban beszélni. Abban reménykedve, ezzel talán meghozhatom az olvasók kedvét arra, hogy legalább kipróbálják ezt a nagyon egyedi és elvarázsló játéksorozatot.

sakurawars

Röviden az alkotókról

Mielőtt belekezdenék a sorozat bemutatásába, úgy gondolom érdemes egy pár szót a sorozat készítőiről is ejteni. A sorozat a SEGA és a Red Entertainment (akkor még Red Company néven) gondozásában jelent meg először a SEGA-nak mára már elhírhedt 5. generációs konzoljukra, a SEGA Saturnra 1996. szeptember 27-én. A játék számos folytatást, anime sorozatot, animált filmeket - és ami a legfontosabb szerintem - később ki is térek rá, élőszereplős színházi előadásokat szült maga után. Egy hatalmas kasszasiker lett Japánban, annyira, hogy voltak csak Sakura Wars termékeken alapuló üzletek az ország egyes pontjain. A sorozat legutóbbi része 2019-ben a Shin Sakura Wars (világ többi részén csak simán Sakura Wars) volt, amit a PlayStation 4 konzolra adtak ki exklúzívan.

segalogo
redelogo
sakurabolt

A cégek logója és az egyik már bezárt Sakura Wars tematikájú bolt.

Külön megemlíteném, hogy ennek a játéknak a főszereplőinek dizájnját Tite Kubo, a Bleach alkotója, rajzolta meg.

A történet nagy vonalakban

Annak érdekében, hogy a lehető legkevesebbet spoilerezzek a játék történetéből, az első résznek a sztorijából mesélek egy picit. Történetünk egy alternatív Japánban játszódik, a Taisho korszakban, ami az 1920-as éveket jelenti. Ezidőtájt kezdett el az ország jobban asszimilálódni a nyugati kultúrával, és ez a játékban is reflektálódik, de van egy csavar: a játék világában Steampunk elemek is elég jelentős szerepet játszanak a történet cselekményében. A játékos Oogami Ichiro-t irányítja, aki a Császári Japán Haditengerészet zászlósa volt, de át lett irányítva a Császári Harcos Egyesületbe, egy titkos harci alakulatba, ami démonok kiiktatására lett megalapítva. Az alakulat Tokióban, egy színházban van bázisolva, amiről az átlagos lakos nem tud, tagjai pedig a Császári Virág Társaság, akik a mindennapjaikban színházi darabokat adnak el és titokban harcolnak a sötét erők ellen. Emlékeztek arra, amit mondtam a színházi előadásokról? Na most jön képbe az, hogy miért volt olyan nagy dolog a színházi előadás formája a sorozatnak, hiszen a történetben ez a foglalkozás fontos, így természetesen adta magát a koncepcióhoz. A társaság tagjai kizárólag női tagokból áll, kivétel ez alól Oogami, aki a harci alakulat kapitánya, de a fedőmunkája jegylyukasztó lett. A főszereplők Koubu-kat irányítanak a harcoknál, amik lényegében hatalmas steampunk stílusú mechák. A történetben az egyik női tag kiemelkedik relevanciáját tekintve: Shinguji Sakura, akiről a sorozat a nevét kapta részben, ennél többet nem is mondok róla, mert nem szeretném lelőni a poént. Végsősoron röviden leírnám a többi tag nevét: Kanzaki Sumire, Kirishima Kanna, Li Kohran, Tachibana Maria, és Chateaubriand Iris.

sakuraszereplok

A képen a történet főszereplői láthatóak. Oogami a fehér öltönyben, Sakura rózsaszínben, Sumire lilában, Maria feketében, Iris sárgában, Kohran zöldben és végül Kanna pirosban.

A játékmenet

Végre elérkeztünk ehhez is. A játék itt mutatja meg igazán, hogy mennyire is egyedi - és merem állítani - innovatív. A játék a történet nagy részét Visual Novel formában közli, fejezetekre van felbontva a cselekmény és olyan, mintha egy animével játszanál. Erre nagyon odafigyeltek a prezentációnál (minden fejezet elején epizód kártya, és a fejezetek végén egy előzetes arról, hogy mi várható legközelebb). A játék során van lehetőség a színházat felfedezni limitált ideig. Minden egyes alkalommal, amikor meglátogatsz egy helyszínt, telik az idő.

sakuraterkep

A képen a felfedezhető színház látható, van egy alagsor és egy második emelet, ahol a szereplők hálószobája található.

A Visual Novel játék stílushoz még egy nagyon fontos komponens tartozik: a LIPS system avagy teljes nevén: Live & Interactive Picture System (Magyarra fordítva Élő & Interaktív Kép Rendszer). Ez lehetővé teszi a játékosoknak, hogy egyes jelenetek után beszéljenek a szereplőkhöz, vagy jobban szemügyre vegye bizonyos részeit a karaktereknek (haj, ruházat, szem…..és igen, azt is) ami ad egy új réteget a formulának és sok vicces vagy szívmelengető pillanat születik belőlük. Még egy fontos része a LIPS-nek a válasz rendszer. Vannak dialógus opciók és a Telltale játékokhoz hasonlóan van, amikor nem kell az idő miatt aggódnod válaszoknál, de sokszor van egy megszabott időd válaszolni, sőt van, hogy egy bizonyos idő után egy újabb szöveg opció jelenik meg, de amit fontos észben tartani, nem mindig a legjobb opció az, ha válaszolsz. Ez a rendszer nagyon össze van fonva a játékban, ezért nagy hatással van a másik fajta játékmenetre is szintén. Még annyit elmondok a LIPS-ről, hogy a folytatások során bővítették és sok olyan dolgot adtak hozzá, amit még nem nagyon tapasztaltam más játékokban.

sakuradialog
sakuradialog2

A LIPS akcióban.

A harci rendszerről

Ideje beszélni a játék harci részéről: általánosságban minden harc előtt lesz egy képernyő, ami a társaid statisztikáját mutatja. Ez attól függ, hogy a Visual Novel részeknél mennyire jöttél ki jól a társaiddal, mennyire közeledtél hozzájuk, mivel a játéknak van egy Dating Sim aspektusa is. Ezért említettem meg, hogy miért olyan fontos a LIPS. Itt a lányok hangulata sokat számít: növeli az életüket, a támadásuk erejét és több sebzést lesznek képesek eltűrni. Három érzelmi állapot van: jó, átlagos és rossz. Értelemszerűen mindig az átlagos és jó állapotot kell becélozni, ha effektívebben akarsz harcolni.

sakurastatisztika

A szóban forgó statisztika jelző, ami a harc előtt szokott megjelenni.

A játék izometrikus kameraszögben van és egy TRPG játékhoz hasonlóan (pl. Fire Emblem) körökre felosztott harcmenet van, ahol is bizonyos távolságokig tudsz menni (karakterenként eltérő) és ez a támadásokra is szintén igaz, vannak hatótávjai a támadásaidnak. Azt meg kell jegyeznem, hogy a játékban nincsen level up rendszer, szóval itt tényleg a lányokkal kialakított köteléked az, ami az igazi erőt nyújtja feléd a harcban. A játék grafikája teljesen sprite alapú, vagyis előre lerenderelt 3D-s modellek vannak sprite-osítva (2. résztől kezdődően jelennek meg 3D-s elemek).

Minden karakternek van: egy alap támadása, egy különleges támadása - ami egy másodlagos lélekmétert használ el - van egy védekezés opció, egy töltődés opció - ahol visszatudod tölteni a lélekméteredet - és egy opció hogy visszatöltsd egy társad életpontját valamennyire, korlátozott számban. Valamint található egy info menü, ahol részletesebben meg tudod nézni a statisztikáidat. Oogamihoz exklúzívan van egy fedezés opció, amit szintén csak limitált mennyiségben használhatsz, és ez azt teszi lehetővé, hogy ha meg akarod óvni az egyik társadat egy támadástól, akkor Oogami odaugrik a társa Koubuja elé és benyeli a támadást és senki se sebződik. Mégis ami szerintem a legfontosabb itt, hogy ez megemeli az adott társad “bizalom” szintjét, szóval ígyis tudod a hangulatát javítani. A karakterekkel a köreikben kétszer tudsz mindig cselekedni pl.: egyszer mész, majd utánna meg támadod az ellenfelet, mert már a hatótávolságodban van. A játék során vannak sima harcok, boss harcok és vannak különleges kikötésű harcok is, ahol valamit teljesítened kell egy megadott időben, különben a harcot automatikusan elveszted. Megesik, hogy a LIPS system megjelenik a játék ezen részén is, ezzel növelve a “bizalom” szintjét az egész csapatnak, ha úgy adódik - és ami teljesen csak prezentáció - nagyobb harcok után a csapat csinál egy győzelmi pózt és felkiáltást!

sakuraharc1
sakuraharc2
sakuraharc3

Egy kis ízelítő a játék harci rendszeréből.

Ahogyan a LIPS-nél, itt is el tudom mondani, hogy a játék harcrendszere tovább fejlődött a játékok haladtával és folyamatosan próbált valami újat nyújtani ezen a téren is. Végül szeretném megemlíteni, hogy a játékban elvétve találhatóak különböző mini game-ek amik szintén segíthetik a “bizalom” métert növelni az adott karaktereknél. Ennél mélyebben nem megyek bele. Szerintem úgy a legjobb, ha az ember maga tapasztalja meg ezeket.

A játék zenei világa

Elérkeztünk a számomra egyik kedvenc részéhez a játéknak: a zenékhez. Leszögezném, hogy nem vagyok zenei szakértő, de mégis igyekszem röviden beszámolni róluk. Az egész játék nagyon jól van megkomponálva Tanaka Kohei zeneszerző által. Hangulatosak, atmoszférikusak, ténylegesen belevisz abba a hangulatba, mintha egy interaktív animével játszanál. A hősök zenéi diadalmasak, a romantikusabb pillanatok kapnak egy lágy, szelíd dallamot és a gonoszoknak van ez az okkultista, ominózus hangzásvilága, ami teljes mértékben méltó az antagonistákhoz. A zene minősége nem a legjobb, hiszen az akkori technológiáknak megfelelően (CD-ROM, MIDI) alkották meg, de ennek ellenére fantasztikus darabok lettek. Viszont a játék főcímdala, ami egy tökéletes időkapszulája a 90-es évek közepén megjelenő animék főcímdalaihoz, rendes CD minőségű dallam. A főcímzene külön misét érdemel, hiszen ez az a zene, ami folyamatosan visszatér a folytatások során és minden egyes alkalommal raknak bele valami újat, de úgy, hogy az ne veszítsen az eredeti ikonikusságából.

A sorozat ikonikus nyitó animációja. - A szerző

Végszó és ajánlások

Remélem fel tudtam kelteni az érdeklődést egy pár embernek ehhez a rejtett gyöngyszemhez! Sajnos Japánon kívül nem olyan népszerű, de én amondó vagyok, hogy több figyelmet érdemel ez a remek sorozat! Ha szeretnétek játszani a játékokkal, az egy kicsit bonyolult folyamat. Az első két része a sorozatnak elérhető rajongói angol fordításokkal, eredeti módon nem ajánlatos játszani, mert mint a konzolt, mint a játékot aranyárban árulják, viszont az emulálást ajánlom (ha van némi tudásotok hozzá, de egy sima youtube tutorial is megfelel a folyamathoz pl.: Sega Saturn emulation tutorial címmel keressetek rá). Vannak hivatalosan megjelent részei a játéknak angol nyelven, a sorozat 5. része és a legújabb része, a Shin Sakura Wars. Sajnos a 3. és 4. rész fordítása még folyamatban van, úgyhogy türelemmel kell várni a fejleményeket velük kapcsolatban. Ha a sorozat nem keltette fel feltétlen az érdeklődésedet valamilyen oknál fogva (legyen az grafika, setting, bármi), de maga a TRPG műfaj és a harcrendszere tetszik, akkor tudok ajánlani egy hasonló játéksorozatot: a Valkyrie Chronicles-t, szintén a SEGA-tól. A kezdetektől fogva 3D-s a grafikája, és egy alternatív világháborús idősíkban játszódik.


Mindenesetre, döntsetek akárhogy, remélem, ez egy kellemes olvasmány volt, és így az első cikkemmel tudtam valami érdekeset adni. Akik pedig kipróbálják akármelyik játékot, jó szórakozást kívánok hozzá!

Cikk megosztása

Segíts nekünk, hogy több emberhez jusson el ez a cikk! 🚀